Teietamine kui elementaarne vii­sa­­kus või peen pugemine? Milleks teietatakse, kui sinatamine ajab samuti asja ära? Ei ole ju vaja pöör­duda üksikisiku poole mitmuse­vormis, justkui kogu tema kõrgus ei mahuks sellesse vaesesse sina-vormi ära. Milleks Sina ja milleks Teie?

Teietamine on komme, mida seostatak­se tavaliselt eelkõige viisakuse ja austu­se­ga. Teietamise kasutamist reguleeri­vad harilikult kolm põhilist näitajat: va­nu­­sevahe, tuttavusaste ning ühiskondlik positsioon. Nii teietab noorem vanemat, alam ülemat ning kaks võõrast teietavad omavahel, vanem nooremat aga tavaliselt sinatab ning laps ja lapsevanem või muud lähedased inimesed sinatavad üks­­teist.


Miks ja kus on teietamine aga tekkinud? Kõige tõenäolisemalt on see välja kujunenud ajal, mil sooviti näidata just kaugust vestluskaaslasest. Nii hakati mitmes Euroopa keeles üksikisiku poole pöör­­duma ‘kaugenenult’, teise isiku mitmuse ehk teie-vormi abil (nt vene kee­les). Väljaspool Euroopat on olemas ka kee­li, mis kasutavad kaugemaks pöör­dumiseks hoopis kolmandat isikut (nt saksa keel). Soomes ja Rootsis on pigem levinud sinatamine.


Teietamine on paljude jaoks täiesti iseeneslik, kuid mõnele, näiteks nooremale, võib vanema inimese sinatamine tekitada isegi ebamugavust. Samas võib mõni tänases eesti kultuuriruumis jällegi teietamise peale solvuda, arvates, et teda pee­­ta­kse võõraks või vanaks. Siiski on vä­hemalt koolikeskkonnas säilinud ta­va, et õpilane õpetajat tema poole pöör­dudes teietab. Vastava normi eiramist võib mõni õpetaja pidada koguni suu­reks alatuseks. Nii mõnelegi noorele, kel­­­lele teietamise põhjuseid korralikult selgitatud pole, võib aga taoline norm näida ülekohtune.


Kohustuslikku teietamist saab kasutada ka distsiplineerimise vahendina. Just need jonni täis kõnealused koolis, kes satuvad igasugustesse julgustükkides­se, vajavad sellist nuhtlemist, mis sunniks neid mingisugust pieteeditunnet omandama. Hiljem on see kujunenud harjumuseks, millest niisama kergelt ei vabane ning mis mõningas mõttes ongi elus vajalik, võttes seda kui sündsustunde vormi.


Siiski ei tohiks teietamist võtta mingisuguse võimupositsiooni või üleolevusena, vaid ikka kombekuse ja lugupidamise näi­­tajana. Õpetajaid kui vanemaid ini­mesi ning ühiskondlikuks eluks ettevalmistajaid, peaks ikkagi teietama. Võib tei­etada omavanuseidki: kõige hullem, mis juhtuda saab, on paar veidrat pilku või liigselt meelitatud vestlus­kaas­lane.