Head kolleegid, head Eesti haridusele kaasaelajad!
Püüdes vastata küsimustele «Mis on eliitkool? Mis
on egalitaarne kool?», pean tunnistama oma kimbatust. Ilmselt
ma vastaksin üsna sarnaselt püha Augustinusega (354-430), kui
temal paluti selgitada aega: «Mis on siis aeg? Kui keegi seda minult
ei küsi, siis ma tean; kui küsijale seletada tahaksin, siis ei
tea.»
Samas teen ma siiski proovi ning lähtudes oma sisemisest arusaamast
püüan ma oma lühikeses ettekandes eliit- ja egalitaarhariduse
temaatikat pisut kaardistada.
Tegevõpetajana jään ma oma analüüsis kodukooli,
Hugo Treffneri Gümnaasiumi keskseks. Arvan, et see on väga hea
kool. Kuid kas on tegemist eliitkooliga või hea egalitaarse kooliga
ei ole mulle päris selge. Ilmselt polegi elitaarsust ja egalitaarsust
alati lihtne eristada. Kuna ma teadlikult loobun analüüsimast
mitmeid olulisi tunnuseid (koolihoone seisukord, kooli traditsioonid, õpilaste
vastuvõtt jne), siis loobun ka HTGd tervikuna eliit- või
egalitaarkoolina määratlemast. Küll aga püüan
ma mõningatele klassikalistele tekstidele toetudes tabada eliitkooli
vaimu ja võrrelda seda egalitaarse kooli vaimuga.
Lisaks püüan oma kogemusele toetudes tuua välja mõned
kirjutamata reeglid, mis minu arvates teevad HTGst HTG, ning nende põhimõtete
alusel otsustada, kas koolielu kannab endas rohkem elitaarset või
egalitaarset vaimu.
Usun, et minuealistele (ma olen 40) oli teatud perioodil omamoodi Piibliks
Hermann Hesse (1877-1962) «Klaaspärlimäng». Lugesime
seda omal ajal palju, pole küll kindel, kas alati mõistsime.
Tuletan paari sõnaga meelde, et selle rikkalikul fantaasial baseeruva
raamatu keskseks tegevuskohaks on vaimueliiti ühendav struktuur, Kastaalia,
mida toidab eliitkoolide süsteem. Tsiteerin:
Need koolid, lühidalt eliitkoolideks kutsutud, moodustavad targa
ja elastse sõelumissüsteemi, mille kaudu juhtkond valib üle
terve maa kõikidest koolidest välja parimad anded, kellest
peab tulema järelkasv Ordule ja kõige tähtsamatele ametikohtadele
kasvatus- ja õppesüsteemis. /.../ Neisse koolidesse ei pääse
eksamitega, vaid õpetajad valivad ja soovitavad eliitõpilasi
Kastaalia võimudele oma vaba äranägemise järgi./.../
Kui õpilane juba eliitkooli vastu on võetud, ei tule tema
puhul, muidugi juhul kui ta mõne õppekursusega hakkama ei
saa ja teda normaalkooli tagasi ei saadeta, kindla eriala või elukutse
õppimine enam kõne alla, sest eliitõpilaste hulgast
värvatakse Ordu ja õpetatud Kasvatusameti hierarhia alates
kooliõpetajatest ja lõpetades kõrgemate ametikohtadega
/.../.
Muideks, Hesse mõttelennu sobivust Eesti oludele ei maksa alahinnata,
oli ju kirjaniku TÜ lõpetanud vanaisa Paides arstiks, isa õppinud
Tallinna rüütli- ja toomkoolis, onu olnud Oleviste koguduses
pastoriks.
Nii või teisiti, Hesse poolt visandatud looduslähedane,
rikkalikult individuaalset arengut pakkuv, kuid samas pingerikas õpe
tekitab vaimustuse eliitkooli suhtes. Samas tunnen ma niisama suurt lähedust
Rousseau’st lähtuva tagasipöördumisega loodusesse, mis inimesi
taas loomuliku ja harmoonilise külaelu juurde kutsub. Kas need kaks
lähenemist haridusele passivad reaalsuses kokku? Kardan, et tihtipeale
mitte - meenutada näiteks XX sajandi üht geniaalsema vaimu Ludwig
Wittgensteini (1889-1951) pisut ebaõnnestunud karjääri
Austria kolkakülas kooliõpetajana. Samas näitab juba Wittgensteini
katse, et ühendus elitaarse ja egalitaarse vaimulaadi vahel on tugevam,
kui seda sageli arvatakse.
Püüan nüüd paarile klassikalisele tekstile toetudes
pisut iseloomustada väga hea hariduse tunnuseid, jagamata seda elitaarseks
või egalitaarseks:
Veel kord Hermann Hesse, seekord läbi oma teose «Siddhartha».
Tsiteerin kohast, kus brahmaanipoeg Siddhartha on loobunud õppimisest
askeetide juures ja astunud kaupmees Kamasvami teenistusse:
Kord, kui Kamasvami talle selgeks teha püüdis, et kõike,
mida Siddhartaha oskab, on ta õppinud temalt, vastas Siddhartha:
«Säästa mind sellistest naljadest! Sinult olen ma õppinud,
kui palju maksab korv kala ja kui palju protsente võib nõuda
väljalaenatud rahalt. Need on sinu teadmised. Mõtlemist ei
õppinud ma sinult, armas Kamasvami, seda võiks sa parem minult
õppida»
Usun, et Siddhartha arvamusega kõlab suurepäraselt kokku
Hiina mõttetarga Lao-zi kuulus värss:
mõistja pole paljuteadja,
paljuteadja pole mõistja
(Daodejing LXXXI)
Lisaksin neile kaalukale hea hariduse sisu kokkuvõtvale lausetele
veel Piibli juhtmõtte õppimisest:
Ärge koguge endile aardeid maa peale, kus koi ja rooste neid rikuvad
ja kuhu vargad sisse murravad ja varastavad. Koguge endile aardeid taevasse,
kus koi ja rooste neid ei riku ja kuhu vargad sisse ei murra ega varasta
(Mt 6:19-20).
Ilmselt võiks olla väga hea hariduse tunnuseks olla mõtlemisoskuse
ja püsivad teadmised. Selle poole püüdleme aga ju kõikides
koolides.
Minnes konkreetsemaks asun nüüd HTG vaimu otsingule. Enne
siiski veel tsiteeriksin vana head katoliku preestrit ja kultuuritegelast
Vello Salo, kes sageli tavatses öelda: «Kes üldistab, see
süldistab.» Järgnevad HTG kohta käivad üldistused
ei pruugi sugugi alati ning igas olukorras paika pidada.
Minu poolt välja toodud neli HTGs järgitavat põhimõtet
on järgmised: