ERNI – eesti kirjanduslugu tekstides 1924 – 1925
(
http://galerii.kirmus.ee/erni/erni.html)Evokatsioon
NOORUR - mis Te arvate, kes ta on?
* kirjutage mõiste seletus vihikusse
Tähenduse mõistmine
* Milliste oluliste sündmuste kajastusi leiad E.Hiire luuletustest?
/Luukammer/Ajatelg/aastad 1916, 1925/
Rühmatöö
* moodustage neljaliikmelised rühmad
* koostage 5 – 7 tunnusjoonest koosnev futuristlik manifest
* lugege läbi artikkel futurismist ja täiendage oma kontseptsiooni
* manifestide presentatsioon
Refleksioon
* miks võib Erni Hiirt pidada nooruriks?
* kirjutage cinquain, võttes põhisõnaks FUTURISM
Ülesanne
FUTURISM
Avangardistlik kunstiliikumine, mis rajati 1909. aastal,
tähistas kaasaegse maailma dünamismi. Dünamismiks
nimetatakse filosoofilist suunda , mille järgi asjade olemuseks
on mittemateriaalsed jõud ning mateeria on nende toime avaldus. Liikumine
levis peamiselt Itaalias ning väljendus eelkõige maalikunstis, kuid seda
kasutati ka teistes kunstiliikides, näiteks kirjanduses ja muusikas.
Avangardistlikul liikumisel oli väljaspool Itaaliat suur mõju, seda eriti
Venemaal. I maailmasõja ajal avangardism Itaalias peaaegu
vaibus, kuid Venemaal oli see elujõuline veel ka 1920. aastatel. Futurismi
rajajaks oli Itaalia kirjanik Filippo Tommaso Marinetti. 20. veebruaril 1909.
aastal avaldas ta Pariisi ajalehes "Le Figaro" manifesti, milles ta
ründas kehtestatud kultuuriväärtusi. Marinetti
pärines jõukast perest, seetõttu oli tal rahalisi võimalusi, et taotleda
laialdast avalikku tähelepanu. Samuti suutis ta oma keevalise
iseloomuga äratada kõikjal, kus ta esines, huvi
futurismi vastu. Nii nagu paljud tolle aja itaallased,
leidis Marinetti, et Itaalia riik ja kunst on stagneerunud.Uue
kunsti nõudeks sai kaasaegse tehnoloogia, jõu ja vägivalla ülistamine.
Futurism erines kõigist teistest kunstivooludest seetõttu, et
kõigepealt mõeldi välja nimi ning idee ja hiljem loodi
kunstiteosed, mis väljendasid seda ideed. Marinetti
manifest leidis Itaalias palju poolehoidjaid, kelle hulgas oli ka rühm Milaano
kunstnikke – Umberto Boccioni, Carlo Carra ja Luigi Russolo - , kes
moodustasidki futuristide rühmituse tuumiku.
1910. aastal avaldas rühmitus kaks manifesti futuristliku maalikunsti kohta (alla
kirjutasid Giacomo Balla ja Gino Severini). Neid huvitas, kuidas anda
maalikunstis edasi liikumist nii, et see tekitaks vaatajais mulje liikumisest
ning see on peamiseks iseloomustavaks jooneks futuristlikus maalikunstis.
Mõnikord väljendati liikumist ähmaste ja selgete piirjoonteta kujundite abil
või osaliselt kattuvate kujutistega (võtet kasutatakse fotokunstis, kus
ülikiire mitmekordse säristusega saavutatakse fotol liikumise efekt).
Futuristid kasutasid katkendlikke kujundeid ja eredaid murtud värve, mis olid
mõjusamad. Sageli võeti ainestik kaasaegsest linnaelust. Kõige sellega
hüljati senised kultuuritraditsioonid ja pandi alus uue, tööstuslikule
tsivilisatsioonile kohase kunsti loomisele.
Futuristid esitlesid oma töid arvukatel näitustel ( 1912. a. korraldasid nad esimese rühmanäituse erinevates Euroopa suuremates linnades, sealhulgas Amsterdamis, Berliinis, Londonis ja Viinis). Futuristlikke ideid tutvustasid nad avalikel kohtumistel ja Marinetti oskuslikult korraldatud üritustel.
Ehkki sõda lõpetas selle liikumise märkimisväärse mõju, oli futurism tugeva jõuna mõjutanud Euroopa kunsti. Sõja ajal võtsid dadaistid (dada – kunstivool, mida iseloomustas anarhism ja protest ilutseva ning kehtestatud kunsti reeglite vastu; põhieesmärgiks oli publiku sokeerimine ja kunstniku vabadus ning spontaansus) omaks futuristide provokatsioonilised, laialt kasutatud tehnilised võtted. Marinetti jätkas ka pärast sõda futurismi propageerimist. Ta oli Mussolini sõber ja pooldas fasismi, kuid väide, nagu oleks futurism "fasismi ametlik kunst", ei ole tõene. Propaganda eesmärkidel kasutas fasism mõlemat – nii traditsioonilist kui ka avangardistlikku kunsti, ja futurism oli selleks ajaks muutunud vaid endise kahvatuks varjuks.
(Tõlkinud K.Uibu)