ERNI – eesti kirjanduslugu tekstides 1924-1925 (http://galerii.kirmus.ee/erni/erni.html)

Eestlaste uus müüt!
( F. Tuglase novelli "Poeet ja idioot" põhjal )

Evokatsioon: missugune on tunni teema, kui ta sisaldub järgmises kahekõnes. Anno domini 2000, maikuu - Kergelt purjus mees küsib bussijuhilt: Kas see buss sõidab põrgusse? – Bussijuht vastab: Ei sõida. ─ Mees vastu: Siis ma lähen bussist maha!
Kes eesti kirjanikest on kujutanud kuradeid ja põrgut? Kreutzwald, AHT,
Gailit, Visna, Barb
Tähenduse mõistmine: ava Peatekstidest 1925. aasta viimane artikkel A. Roose kriitika FT "Poeedile ja idioodile". Loe algusest kuni lõiguni, mil Roose hakkab kritiseerima konkreetset teost. Seega lauseni: " On mitmekordne huvi, võttes kätte seda paksupaberilist, ent kenakaanelist raamatut."
Kui on loetud kuus lõiku läbi, palun avada järgmised lingid:

  1. FT - elulugu ja pildid
  2. tulevasel Eesti kirjandusloolasel on praegu raske öelda - sealt "Prohvet Ahjast" - A. Alle "Lillast elevandist" katkend FT kohta
  3. stiil on ikka värske ja huvitav, rafineeritud ja stiliseeritud - Fr. Tuglas "Kirjanduslik päevaraamat"
  4. tekitamata mitmesuguseid arvamisi… - Ed. Hubeli arvustus "Poeedi ja idioodi" kohta.

Palun vastata küsimusele:

MILLINE ROLL OLI FT-l 1925. AASTA EESTI KIRJANDUSES?

Ava Peatekstidest raamatukogu, sealt raamatukogu sisukord. F. Tuglas "Poeet ja idioot". Klõpsuta Tuglase peal, ka sealt avaneb elulugu ja fotomaterjal!
Esimene küsimus: Mida sa mäletad kuradist rahvaluules?
Esimene osa – Loe ----st kuni lauseni: Ja kui sa seda ei mõista, siis ei mõista sa minus midagi! (sissejuhatav sõnavõtt kuradi rohkusest eesti mütoloogias.)
Küsimus järgmise osa kohta: missugune on kurat jumalaga võrreldes?
teine osa ─ "Mitte sellest kuradist ei kõnele ma " kuni Goethe tsitaadini. …sest kogu teadus ja kunst on kuratlikud. Kurat on alati individuaalne. Ta pole eri rahvaste juures sarnane nagu jumal, vaid erinev.
Küsimus järgmise osa kohta: mida hindavad kuradis arad ja kannatavad inimesed?
kolmas osa ─ "Kuid kõik ülekohus ei tähenda midagi" kuni "Ta aimas, ta aimas, aga ei usaldanud seda öelda." (Kurat on kõikeandestav, kannatlik, pole edev ega auahne, kurat on armetu ja kahtleva inimese püüdlus absoluudi poole.)
Küsimus järgmise osa kohta: kumb on inimese suhtes mõistvam – jumal või kurat?
neljas osa ─ "Oli läinud hämaraks" kuni "Ei iial pole olnud pääle juutide ühegi rahva saatus sarnane kui meie oma!" (Praegu on lõpuks tulnud kuradi rehabiliteerimise aeg. Inimesed on selleks valmis ja aeg küps. Kurat vajab, nagu jumalgi vajas – prohveteid.)
Kirjuta oma lõpp! Vastakuti seisavad Felix Ormusson ja Kobras. Keskel on äriidee ─ eestlaste uus müüt. Milline võiks olla teie lahendus probleemile?

Autoritool.

Küsimus järgmise osa kohta: eestlased on väikerahvas, kes kardab oma olemasolu pärast. Kuidas kurat aitaks tugevdada eestlaste eneseusku?

viies osa ─ "Mäletad veel Jumala evolutsiooni" kuni ─ lõpuni. (Meie, eestlased, oleme kuradi-rahvas. Eesti intelligentsist pärinev nn vaimuaristokraat Ormusson on Messias ja idioot Kobras tema prohvet.)

Küsimus kogu novelli kohta: mis on eestlaste eneseiroonia taga?

Refleksioon: FT müüt kesk Kreutzwaldi ja AHT müütide maailmu. Kolme teksti võrdlus: "Kp" vanapaganad ja Kp ise kui kollelajas; AHT Vargamäe kui põrgu/või paradiis; FT "Poeet ja idioot" kui eestlaste uus Messias.

Kirjuta kodus kirjand ühel teemadest ─ Eestlaste eneseiroonia kurbus
                                                                         Kuradiusu ahvatlused
                                                                         Skeptiline eestlane usu kütkeis