ERNI – eesti kirjanduslugu tekstides 1924 – 1925
(
http://galerii.kirmus.ee/erni/erni.html)
Tekstiõpetus
Kirjandus on sõnastatud vaim
Evokatsioon
* Mis teeb ühest rahvast rahvuse?
AJURÜNNAK
Tähenduse mõistmine
Avage /Arhiiv/Koguja sisukord/A.Anni "Meie kirjanduskultuurist ja
kirjastusoludest"/
1925. aastal esines A.Anni ettekandega "Meie
kirjanduskultuurist ja kirjastusoludest", milles ütles:
Rahvusriigi suurim eluõigustus seisab selles, et ta paremini
kui ükski teine vorm võimaldab igale oma liikmele (vähemalt: võimalikult
paljudele) rikkama ja kultuursema elu rahvakeelse kirjanduse alal ja abil.
- Just keel on rahvuse kõige olulisem eraldaja, keelel
põhjenev kirjandus on kõige rahvuslikum kultuuriala ja üsna
erakordse tähtsusega kõigi muude n.n. rahvuskultuuri alade hulgas. Võib
ju kirjanduskultuuri kõrgusega kõige kergemalt ja iseloomukamalt määrata
mingi rahvuskultuuri üldist kõrgust!
- Ideaalne oleks, kui väikerahvad jõuaksid võistelda
suurrahvastega, s. o. kui igal meiegi rahva liikmel oleks võimalik oma
emakeeles lugeda ja nautida sama palju ja sama väärtuslikke
kirjandusteoseid nagu näit. igal sakslasel või inglasel.
- Meie kirjandus on ikka veel alles algvel, päris
nauditavaid algupäraseid teoseid --- on meie keeles veel vägagi vähe. Iga
eestlane on siis ses suhtes juba sündides palju-palju vaesem kui näit.
iga sakslane, olgu teda muidu ootamas ka millised elumõnusused!
Ja tõepoolest ongi, arvan, just see äärmiselt tähtis
eriti noorele väikerahvale, et, võimaldada ka tema liikmeile vähegi
kõrgemat kirjanduskultuuri ja seega üldse vähegi rikkamat vaimset elu maailmakirjanduse
üldtunnustatud tähisteostega!
eeldab siiski
kõige pealt rahva huvi kirjanduse vastu, üldise kirjandusliku kultuuri
tõusu. Teist teed meil ei ole: kirjanduseharrastus peab meil levima palju
laiemaisse rahvakihtidesse kui suurrahvail! Peame saama vähemalt nii kaugele,
kui see näib olevat Skandinaavias ja Soomes, et teatav hulk inimesi otse
kohustust tunneb kui mitte lugeda, siis ostagi oma kirjanduse tähtsamaid
teoseid, et üldse võimaldada nende ilmumist.
Väide, et "kirjandus peab ise oma väljaandmise
tasuma"! on sama hea kui öelda — nagu öeldigi 100 a. tagasi —
"kool peab end ise tasuma"! Praegu teame kõik, et see nõue
on absurdne kultuurriigis! Samuti võiks ju ka öelda linnavalitsus: "uulitsate
valgustus peab end ise tasuma, või pigem, las igaüks ise hoolitseb
selle eest, las ta ise käib, latern käes, või las ta maksab selle eest
eraärimeestele!"
- Ükski parem ja vaimsem asi ei tasu ju meil end ise
rahaliselt; ta tasu on vaimne. Kas ülikool end tasub? kas muusika? kas
paremad teatrid? Ei! Ainult alkoholi müük tasub end, ja liigagi hästi —
hävitades vaimselt! On otse haavav heale kirjandusele, teda nii
alatuks "kasulikuks" turukaubaks pidada nagu praegu peaaegu
üldiselt. Ta võib, muidugi, seda ju ka olla, nagu mingi hea
erakooli pidamine ka kasu võib anda, kuid teatava üldise
raamatuhariduse peaks eeskujulik riik kahtlemata võimaldama kõigile
oma kodanikele — kui mitte päris ilma, siis üsna odava ja kõigile
kättesaadava maksu eest. "Odav raamatuharidus kõigile"
— see on õige kultuurriigi hüüdsõna, mida tuleb eriti propageerida
väikerahvail, sest selle läbiviimine nende juures on kõige raskem, aga
ühtlasi kirjastamise riigi ülesandeks tegemine kõige vajalisem! Eesti
võiks olla üks esimene sel teel, tehes oma hädast vooruse!
* Kas Te nõustute või vaidlete vastu? Valige 3-4 mõtet ja kirjutage neile
kommentaar
Õpilaste liiga suure lugemuse üle ei kurda vist ükski õpetaja. Alati on nad
lugenud ja loevad vähe.
Anni: "Üldhariduslikkude
keskkoolide suhtelise arvu poolest me olevat maailma esimene maa!"
---------------------------
"Meie oma keskkool, olgugi muidu üldhariduse
poolest vist kõrgem ja elulisem kui tookordne, produtseerib aga inimesi — n.
n. intelligentsi, kelle kirjanduslik haridus, pigem harimatus, paneb otse
häbenema."
* Mida saaks kool noorte intelligentsuse tõstmiseks ette võtta?
Pakkuge välja kõikvõimalikke ideid (ka kõige absurdsemaid).
GALERII
- Lugege läbi A.Anni lahendused ja täiendage oma loetelut.
- On tähtis , et õpilane ise võimalikult palju
kirjandust lugedes tarvilise teadmise ja arusaamise omandaks, mitte
ainult lühikese, konspektiivse õpiraamatu või õpetaja referaadi järgi.
Tuletagu igaüks omastki arengust meelde, kui palju on seda, mis ta õppinud
otse õpiraamatuist ja õpetajalt, võrreldes sellega, mis ta on omandanud iseseisvalt
lugedes — nii teadmisi kui ka vaateid, tundeid, elamusvõimeid! Seda
osatakse juba hinnata ja kodulugemise rohkuse poole on sihitud uus
edumeelne kool! Eks juba siis praegusegi kooli uuenduse seisukohalt ole
möödapääsmatult tarvilik võimalikult rohke ja kättesaadav kirjanduse
hulk — sama tarvilik kui koolimajade ja teiste esimese järgu
õppeabinõude hankimine. Ilma küllaldase
raamatukoguta kool on hiina kool.
- Jumal tänatud, Gutenbergi kunst on meil käepärast, me ei
tarvitse mitte kõiki asju koolist ega õpetaja suust kuulda, nagu vahest
keskajal!! (Kuigi meil veel mõnigi on, võiks öelda, neid keskaegseid
koole, kus puudub igasugune õpilaste raamatukogu ja kus siis kogu tarkus
peab ammutatama nähtavasti oma väikestest õpiraamat-katekismustest ja õpetaja
suule vahtides!)
- Tähtsaim isiku arengus on just ta noorpõlv pärast
kooliaega, 15.–25. Aastani, siis ja mitte enne seda kujuneb ta
lõplikult seks, milleks kujuneb — kas kultuuritahteliseks ühiskondlikuks
töötegijaks või päevast päeva elutsevaks logardiks, elupõletajaks või
koguni roimariks. Arvan, et palju vähema kahjuga võiks ühiskond kui
arenevat noorsugu sellel hädaohtlikul aastakümnel jätta ilma
igasuguse kasvatuseta, nagu seni! Kuidas seda täienduskasvatust
teostada, see on raske eriküsimus, aga igatahes on mõjuvaim abinõu siin
taas — võimalikult rikkalik ja hea, võimalikult
kättesaadav kirjandus! Eriti, et tol ajajärgul noorel otse nälg on
raamatute järgi, kui need ainult talle vähegi arusaadavad ja põnevad!
- Nagu iga paremat ja kõrgemat vaimutegevust peab enne mõistma
õpetama, ütlesime, nii muidugi ka väärtuslikumat kirjandust, ja
arusaadav, et see kõige pealt on kooli ülesanne. Ja seepärast peab
kool olema ka siin elu jaoks ning oma kirjandusõpetuse ülesandeks tegema
õpilast kirjandusteoste eneste juurde viia, neid endid esteetiliselt
mõistma, nautima ja armastama harjutada ja mitte kirjandusloo sildi all
õpetada kuiva filoloogiat ehk kultuuri ajalugu, nagu väga
tihti praegu (isegi praegune programm on selle vaimuline!). Miks lugeda,
mida lugeda, kuidas lugeda, kuidas end sisse tunda teostesse
ja nende autoreisse — selle kätteharjutus olgu kirjanduseõpetuse
lõppsiht, et koolist tõesti välja tuleksid inimesed, kes oskavad võtta
kirjandust kunstinähtena, kel on huvi oleva, kaasaegsegi kirjanduse
vastu.
JALUTUSKÄIK GALERII
* Tutvuge A.Anni mõtetega Eesti riigi kultuuripoliitikast: Millised nendest on
aktuaalsed täna?
- Võimaldades rohket kirjanduse lugemist ei riskeeri me,
arvan, igatahes ka mitte intelligentsi üldhariduse langemisega, kui üldhariduslikest
keskkoolidest (milledele kulub praegu riigi poolt umbes 200 miljonit
marka) kas või mõne suleme ja neist ülejäänud miljonid kulutame
osalt kutsekoolidele, osalt aga sellekohase kirjanduse väljaandmisele.
Jumal tänatud, ühiskond-riik peab meil kirjastada aitama, ka siis,
kui see sünniks koolide kulul: pandagu neist pigemini mõni kinni, aga
muretsetagu teistele korralikud raamatukogud; antagu kõigile, ka mitte
kooli jäävaile kodanikele endaharimise võimalus! See oli järeldus,
millele jõudsime, välja minnes antud eeldustest kirjanduse tarvilikkuse ja
meie olude suhtes. See põhimõte tuleb püüda läbi viia meie
kultuurpolitikas.
- Oleme liiga väikesed, et võiksime ülal pidada kirjandust
ainult kümmekonnale valituile, peame otsima suuremat publikut,
vähemalt haritlaste hulgast. Viimaseid on meil ju nimeliselt õige rohkesti
(õpetajad, ametnikud), kuid oled otse üllatatud kuuldes neist väga
mitmete vaateid ja arusaamist kirjandusteostest! Selle kirjandusliku
hariduse madalusega ainult võib nähtavasti seletada ka seda kategoorilist,
pimedat viha või täielikku ükskõiksust meie uuema kirjanduse vastu,
mille mõne nõrkuse, endisest erineva vormisuuna ja moraalse külje pärast
ei nähtagi enam temal siiski olevaid esteetilisi väärtusi!
- Kõned
, loengud, kursused
jne. võimalikult igas linnas ja igas tähtsamas maaelugi keskkohas! Õpiringid
kirjandusliku kavaga võimalikult iga raamatukogu juures!
- "Kirjanduse lugemise õpetust", kus koos
oleksid esteetika ja poeetika kõige algelisemad põhinõuded kõigile
arusaadavas kujus, ja mis ühtlasi — või ka eriraamatuna — ülevaate
annaks meie kõige tähtsamast kirjandusest igal alal ja igale huviastmele
- Kirjandustki peab äriobjektina samuti reklameeritama,
nagu kõike muud. Ainult seda näeb meie aja tuimunud närv, mida
talle silmapaistvalt ja ikka jälle korduvalt näidatakse.
- Kõik moodsa reklaamipsühholoogia saavutused tuleb ära
kasutada ka siin, vähemalt need võtted, mis tavalised välismail. Juba
teose välimus, kaas, võimalikult silmapaistev, oma sisule tähelepanu
juhtiv ja ostmisele meelitav, mitte hall ja igav ega ebamäärane; iga
raamatuga koos ka juba tema reklaam (tavaliselt ümbrikbanderollil),
kus mõne sõna või lausega tutvustatud teose olemuse ja iseloomuga (nii
siis laiem pealkiri!) ning tõstetud esile ta väärtused; peale selle igast
teosest eraldi või mitmest üheskoos tutvustuslehed või suuremad
prospektid jne., mida levitatakse igal pool, eriti teiste raamatute vahel,
— kui ka terved plakatid, mis üles panna kauplustesse, koolidesse,
vaksalitesse jne.
- Korraldati kirjandusenädal, tõsi küll, enam
puht-äriliste sihtidega, kirjastajate poolt, vastavate
kirjandusenäitustega, igasuguse propagandaga jne., ning selle tagajärjed
kirjanduse müügi suhtes on tõesti olnud vägagi tähelepandavad.
- Üldse peaks kirjanduse näitlikule tutvusele enam rõhku
pandama,
- Ajalehtedes
ilmugu kirjanduslikud
ja kriitilised artiklid! Näidata, kuidas ilmunud teost tuleb mõista,
missugused väärtused on temas nautida, missugused puudused seda takistavad
—> see on ju õieti ajalehearvustuse ülesanne, mitte isiklik
umbropsu kohtumõistmine, ilma analüüsita mahategemine või fenomenaalseks
ülistamine, nagu tihti meil.
- Praktiseeritud ettetellimuste kogumist ja raamatute
ilmutamist väikeste annete kaupa, mis kergemad osta.
Refleksioon
- Kirjutage artikli põhjal kirjand
- Sissejuhatuse ja kokkuvõtte võite laenata August Anni kirjatööst
Sissejuhatus
Mitte asjata pole kirjandus rahvuskultuuri kõige
kindlapiirilisem, iseloomulikum ja rahvuslikum ala, ta nõuab ka kõige
suuremaid pingutusi, seda suuremaid, mida väiksem rahvas."
Kokkuvõte: Nii võime
loota tulevikuski meie intelligentsi ja kogu meie rahva kirjanduskultuurilist ja
seega siis mitmeti ka üldse vaimukultuurilist tõusu.