ERNI – eesti kirjanduslugu tekstides 1924 – 1925
(
http://galerii.kirmus.ee/erni/erni.html)
Tekstiõpetus
Kirjandus on sõnastatud vaim
Evokatsioon
* Mis teeb ühest rahvast rahvuse?
AJURÜNNAK
Tähenduse mõistmine
Avage /Arhiiv/Koguja sisukord/A.Anni "Meie kirjanduskultuurist ja
kirjastusoludest"/
1925. aastal esines A.Anni ettekandega "Meie
kirjanduskultuurist ja kirjastusoludest", milles ütles:
Rahvusriigi suurim eluõigustus seisab selles, et ta paremini
  kui ükski teine vorm võimaldab igale oma liikmele (vähemalt: võimalikult
  paljudele) rikkama ja kultuursema elu rahvakeelse kirjanduse alal ja abil.
  - Just keel on rahvuse kõige olulisem eraldaja, keelel
    põhjenev kirjandus on kõige rahvuslikum kultuuriala ja üsna
    erakordse tähtsusega kõigi muude n.n. rahvuskultuuri alade hulgas. Võib
    ju kirjanduskultuuri kõrgusega kõige kergemalt ja iseloomukamalt määrata
    mingi rahvuskultuuri üldist kõrgust!
 
  - Ideaalne oleks, kui väikerahvad jõuaksid võistelda
    suurrahvastega, s. o. kui igal meiegi rahva liikmel oleks võimalik oma
    emakeeles lugeda ja nautida sama palju ja sama väärtuslikke
    kirjandusteoseid nagu näit. igal sakslasel või inglasel.
 
  - Meie kirjandus on ikka veel alles algvel, päris
    nauditavaid algupäraseid teoseid --- on meie keeles veel vägagi vähe. Iga
    eestlane on siis ses suhtes juba sündides palju-palju vaesem kui näit.
    iga sakslane, olgu teda muidu ootamas ka millised elumõnusused!
 
Ja tõepoolest ongi, arvan, just see äärmiselt tähtis
  eriti noorele väikerahvale, et, võimaldada ka tema liikmeile vähegi
  kõrgemat kirjanduskultuuri ja seega üldse vähegi rikkamat vaimset elu maailmakirjanduse
  üldtunnustatud tähisteostega!
eeldab siiski
  kõige pealt rahva huvi kirjanduse vastu, üldise kirjandusliku kultuuri
  tõusu. Teist teed meil ei ole: kirjanduseharrastus peab meil levima palju
  laiemaisse rahvakihtidesse kui suurrahvail! Peame saama vähemalt nii kaugele,
  kui see näib olevat Skandinaavias ja Soomes, et teatav hulk inimesi otse
  kohustust tunneb kui mitte lugeda, siis ostagi oma kirjanduse tähtsamaid
  teoseid, et üldse võimaldada nende ilmumist.
Väide, et "kirjandus peab ise oma väljaandmise
  tasuma"! on sama hea kui öelda — nagu öeldigi 100 a. tagasi —
  "kool peab end ise tasuma"! Praegu teame kõik, et see nõue
  on absurdne kultuurriigis! Samuti võiks ju ka öelda linnavalitsus: "uulitsate
  valgustus peab end ise tasuma, või pigem, las igaüks ise hoolitseb
  selle eest, las ta ise käib, latern käes, või las ta maksab selle eest
  eraärimeestele!"
  - Ükski parem ja vaimsem asi ei tasu ju meil end ise
    rahaliselt; ta tasu on vaimne. Kas ülikool end tasub? kas muusika? kas
    paremad teatrid? Ei! Ainult alkoholi müük tasub end, ja liigagi hästi —
    hävitades vaimselt! On otse haavav heale kirjandusele, teda nii
    alatuks "kasulikuks" turukaubaks pidada nagu praegu peaaegu
    üldiselt. Ta võib, muidugi, seda ju ka olla, nagu mingi hea
    erakooli pidamine ka kasu võib anda, kuid teatava üldise
    raamatuhariduse peaks eeskujulik riik kahtlemata võimaldama kõigile
    oma kodanikele — kui mitte päris ilma, siis üsna odava ja kõigile
    kättesaadava maksu eest. "Odav raamatuharidus kõigile"
    — see on õige kultuurriigi hüüdsõna, mida tuleb eriti propageerida
    väikerahvail, sest selle läbiviimine nende juures on kõige raskem, aga
    ühtlasi kirjastamise riigi ülesandeks tegemine kõige vajalisem! Eesti
    võiks olla üks esimene sel teel, tehes oma hädast vooruse!
 
* Kas Te nõustute või vaidlete vastu? Valige 3-4 mõtet ja kirjutage neile
kommentaar
Õpilaste liiga suure lugemuse üle ei kurda vist ükski õpetaja. Alati on nad
lugenud ja loevad vähe.
Anni: "Üldhariduslikkude
keskkoolide suhtelise arvu poolest me olevat maailma esimene maa!"
---------------------------
"Meie oma keskkool, olgugi muidu üldhariduse
poolest vist kõrgem ja elulisem kui tookordne, produtseerib aga inimesi — n.
n. intelligentsi, kelle kirjanduslik haridus, pigem harimatus, paneb otse
häbenema."
* Mida saaks kool noorte intelligentsuse tõstmiseks ette võtta?
Pakkuge välja kõikvõimalikke ideid (ka kõige absurdsemaid).
GALERII
  
  - Lugege läbi A.Anni lahendused ja täiendage oma loetelut.
 
  
  - On tähtis , et õpilane ise võimalikult palju
    kirjandust lugedes tarvilise teadmise ja arusaamise omandaks, mitte
    ainult lühikese, konspektiivse õpiraamatu või õpetaja referaadi järgi.
    Tuletagu igaüks omastki arengust meelde, kui palju on seda, mis ta õppinud
    otse õpiraamatuist ja õpetajalt, võrreldes sellega, mis ta on omandanud iseseisvalt
    lugedes — nii teadmisi kui ka vaateid, tundeid, elamusvõimeid! Seda
    osatakse juba hinnata ja kodulugemise rohkuse poole on sihitud uus
    edumeelne kool! Eks juba siis praegusegi kooli uuenduse seisukohalt ole
    möödapääsmatult tarvilik võimalikult rohke ja kättesaadav kirjanduse
    hulk — sama tarvilik kui koolimajade ja teiste esimese järgu
    õppeabinõude hankimine. Ilma küllaldase
    raamatukoguta kool on hiina kool.
 
  
  
  
  - Jumal tänatud, Gutenbergi kunst on meil käepärast, me ei
    tarvitse mitte kõiki asju koolist ega õpetaja suust kuulda, nagu vahest
    keskajal!! (Kuigi meil veel mõnigi on, võiks öelda, neid keskaegseid
    koole, kus puudub igasugune õpilaste raamatukogu ja kus siis kogu tarkus
    peab ammutatama nähtavasti oma väikestest õpiraamat-katekismustest ja õpetaja
    suule vahtides!)
 
  - Tähtsaim isiku arengus on just ta noorpõlv pärast
    kooliaega, 15.–25. Aastani, siis ja mitte enne seda kujuneb ta
    lõplikult seks, milleks kujuneb — kas kultuuritahteliseks ühiskondlikuks
    töötegijaks või päevast päeva elutsevaks logardiks, elupõletajaks või
    koguni roimariks. Arvan, et palju vähema kahjuga võiks ühiskond kui
    arenevat noorsugu sellel hädaohtlikul aastakümnel jätta ilma
    igasuguse kasvatuseta, nagu seni! Kuidas seda täienduskasvatust
    teostada, see on raske eriküsimus, aga igatahes on mõjuvaim abinõu siin
    taas — võimalikult rikkalik ja hea, võimalikult
    kättesaadav kirjandus! Eriti, et tol ajajärgul noorel otse nälg on
    raamatute järgi, kui need ainult talle vähegi arusaadavad ja põnevad!
 
  - Nagu iga paremat ja kõrgemat vaimutegevust peab enne mõistma
    õpetama, ütlesime, nii muidugi ka väärtuslikumat kirjandust, ja
    arusaadav, et see kõige pealt on kooli ülesanne. Ja seepärast peab
    kool olema ka siin elu jaoks ning oma kirjandusõpetuse ülesandeks tegema
    õpilast kirjandusteoste eneste juurde viia, neid endid esteetiliselt
    mõistma, nautima ja armastama harjutada ja mitte kirjandusloo sildi all
    õpetada kuiva filoloogiat ehk kultuuri ajalugu, nagu väga
    tihti praegu (isegi praegune programm on selle vaimuline!). Miks lugeda,
    mida lugeda, kuidas lugeda, kuidas end sisse tunda teostesse
    ja nende autoreisse — selle kätteharjutus olgu kirjanduseõpetuse
    lõppsiht, et koolist tõesti välja tuleksid inimesed, kes oskavad võtta
    kirjandust kunstinähtena, kel on huvi oleva, kaasaegsegi kirjanduse
    vastu.
 
JALUTUSKÄIK GALERII
* Tutvuge A.Anni mõtetega Eesti riigi kultuuripoliitikast: Millised nendest on
aktuaalsed täna?
  - Võimaldades rohket kirjanduse lugemist ei riskeeri me,
    arvan, igatahes ka mitte intelligentsi üldhariduse langemisega, kui üldhariduslikest
    keskkoolidest (milledele kulub praegu riigi poolt umbes 200 miljonit
    marka) kas või mõne suleme ja neist ülejäänud miljonid kulutame
    osalt kutsekoolidele, osalt aga sellekohase kirjanduse väljaandmisele.
    Jumal tänatud, ühiskond-riik peab meil kirjastada aitama, ka siis,
    kui see sünniks koolide kulul: pandagu neist pigemini mõni kinni, aga
    muretsetagu teistele korralikud raamatukogud; antagu kõigile, ka mitte
    kooli jäävaile kodanikele endaharimise võimalus! See oli järeldus,
    millele jõudsime, välja minnes antud eeldustest kirjanduse tarvilikkuse ja
    meie olude suhtes. See põhimõte tuleb püüda läbi viia meie
    kultuurpolitikas.
 
  - Oleme liiga väikesed, et võiksime ülal pidada kirjandust
    ainult kümmekonnale valituile, peame otsima suuremat publikut,
    vähemalt haritlaste hulgast. Viimaseid on meil ju nimeliselt õige rohkesti
    (õpetajad, ametnikud), kuid oled otse üllatatud kuuldes neist väga
    mitmete vaateid ja arusaamist kirjandusteostest! Selle kirjandusliku
    hariduse madalusega ainult võib nähtavasti seletada ka seda kategoorilist,
    pimedat viha või täielikku ükskõiksust meie uuema kirjanduse vastu,
    mille mõne nõrkuse, endisest erineva vormisuuna ja moraalse külje pärast
    ei nähtagi enam temal siiski olevaid esteetilisi väärtusi!
 
  
  - Kõned
 , loengud, kursused
  jne. võimalikult igas linnas ja igas tähtsamas maaelugi keskkohas! Õpiringid
  kirjandusliku kavaga võimalikult iga raamatukogu juures!
  - "Kirjanduse lugemise õpetust", kus koos
    oleksid esteetika ja poeetika kõige algelisemad põhinõuded kõigile
    arusaadavas kujus, ja mis ühtlasi — või ka eriraamatuna — ülevaate
    annaks meie kõige tähtsamast kirjandusest igal alal ja igale huviastmele
 
  - Kirjandustki peab äriobjektina samuti reklameeritama,
    nagu kõike muud. Ainult seda näeb meie aja tuimunud närv, mida
    talle silmapaistvalt ja ikka jälle korduvalt näidatakse.
 
  - Kõik moodsa reklaamipsühholoogia saavutused tuleb ära
    kasutada ka siin, vähemalt need võtted, mis tavalised välismail. Juba
    teose välimus, kaas, võimalikult silmapaistev, oma sisule tähelepanu
    juhtiv ja ostmisele meelitav, mitte hall ja igav ega ebamäärane; iga
    raamatuga koos ka juba tema reklaam (tavaliselt ümbrikbanderollil),
    kus mõne sõna või lausega tutvustatud teose olemuse ja iseloomuga (nii
    siis laiem pealkiri!) ning tõstetud esile ta väärtused; peale selle igast
    teosest eraldi või mitmest üheskoos tutvustuslehed või suuremad
    prospektid jne., mida levitatakse igal pool, eriti teiste raamatute vahel,
    — kui ka terved plakatid, mis üles panna kauplustesse, koolidesse,
    vaksalitesse jne.
 
  - Korraldati kirjandusenädal, tõsi küll, enam
    puht-äriliste sihtidega, kirjastajate poolt, vastavate
    kirjandusenäitustega, igasuguse propagandaga jne., ning selle tagajärjed
    kirjanduse müügi suhtes on tõesti olnud vägagi tähelepandavad.
 
  - Üldse peaks kirjanduse näitlikule tutvusele enam rõhku
    pandama,
 
  
  - Ajalehtedes
  ilmugu kirjanduslikud
  ja kriitilised artiklid! Näidata, kuidas ilmunud teost tuleb mõista,
  missugused väärtused on temas nautida, missugused puudused seda takistavad
  —> see on ju õieti ajalehearvustuse ülesanne, mitte isiklik
  umbropsu kohtumõistmine, ilma analüüsita mahategemine või fenomenaalseks
  ülistamine, nagu tihti meil.
  - Praktiseeritud ettetellimuste kogumist ja raamatute
    ilmutamist väikeste annete kaupa, mis kergemad osta.
 
Refleksioon
- Kirjutage artikli põhjal kirjand
 
  - Sissejuhatuse ja kokkuvõtte võite laenata August Anni kirjatööst
 
Sissejuhatus
Mitte asjata pole kirjandus rahvuskultuuri kõige
kindlapiirilisem, iseloomulikum ja rahvuslikum ala, ta nõuab ka kõige
suuremaid pingutusi, seda suuremaid, mida väiksem rahvas."
Kokkuvõte: Nii võime
loota tulevikuski meie intelligentsi ja kogu meie rahva kirjanduskultuurilist ja
seega siis mitmeti ka üldse vaimukultuurilist tõusu.