Tekstiõpetus
Evokatsioon
Kriitilises artiklis "Kunsti kaitseks" muretseb J.Semper
eestlaste vaimlise allakäigu ja kunstimaitse labastumise pärast. /Peatekstid/1924/J.Semper
"Kunsti kaitseks"/
Ka Artur Adson nendib: "Majandus ja tööstus on ainuüksi meie
programm ja hüüdsõnad" /Arhiiv/Koguja sisukord/A.Adson "Kriisid ja
kriisid"/
Tähenduse mõistmine
Mitmed sajandialguse probleemidest on üllatavalt tuttavlikud. Artiklitest on
otsitud välja vastakad mõtted, mis loovad pildi kunstitarbija soovide
paljususest. Lugege need mõttega läbi.
KAHEOSALINE PÄEVIK
  - Valige esitatud probleemide hulgast 4-6 kõige huvitavamat ja kirjutage
    neile juurde kommentaar
 
  - Väljavalitud mõtete seas võiks olla selliseid, millega Te nõustute,
    kui ka teistsuguseid, millele tahaksite vastu vaielda. Nii saate esitada
    poolt- ja vastuargumente.
 
  - Tutvuge nimetatud artiklitega ja lisage juurde probleemid, mis tunduvad
    Teie jaoks tähtsad, kuid on siin tähelepanuta jäänud.
 
  - Katkendites märkate "keelevigu", kuna tolleaegne keelekasutus
    erines tänapäevasest.
 
Semper, Adson Kommentaar
  - Teatrid tühjenevad, orkestrid lagunevad,
 
maitse langeb, vaimlise naudingu asemel
otsitakse kerget lõbu.
 
  - On kirjanikke, kes vaimlist kriis aega seks on kasutanud, et vastu
    tulla keskpärasele
    maitsele, et siis näivat minekut, mis nende töödele osaks saab,
    tõlgitseda enese väärtuse
    kasuks. Neile on muidugi avatud kõik kirjastused, sest kaup on võrdlemisi
    minev,
    tehtud suurema jao menu- liistude järele.
    /ava link/ 
  - Maitse langemine on kunstnikkude ja kirjanikkude süü. "Teie olete
    need, kes rahva enesest eemale
    lükkate oma arusaamatute piltide, raamatute, helitöödega; teie,
    kunstifanaatikud, äratate himu
    kinosse minna; teie, nilbed, kõlvatud kirjanikud, sunnite publikut
    teile selga pöörama
    ja mujalt otsima meelt ülendavat kõlblust!"
    /ava lingid/ 
  - Rahva meele järele olla, tähendab kunstipärane olla. Novelli või
    romaani ainestiku
    valik peab olema rahvapärane ja ajakohane. 
  - Ollakse rahul kas pikkade arutustega edasi-tagasi iga vähimagi mõtte
    või sündmuse
    puhul(pidades seda psüholoogiliseks analüüsiks), või valitud
    värsivormiga, mis vähematki ei suuda
    vabandada kujude skemaatilist tühjust ja puisust.
    /ava link/ 
  - Raamatuid ei osteta enam, kirjastajad on pankrotis, kirjanikud
    rabelevad oma elamisolemise
    võimaluste eest, ja kui keegi neist raskeis tingimustes on jaksanud midagi
    luua, siis ei
    leidu kirjastust, kes seda viisakalt ja korralikult, enne paari kolme aastat
    avaldaks. 
  - Arvustuski ei ole küllalt agar kunsti õigeid piire kaitsma. Nii nõrgaks
    on jäänud hoobid
    labanevale maitsele. Kirjandust mõõdetaksetollipulgaga enam kui ajuga.
    
    /ava link/ 
  - Kirjanikud, miks te ei kirjuta kergelt ja mõistlikult; ei anna põnevat
    ega mõnusat ajaviidet,
    miks ei jaga te õpetusi ega istuta kõlblust rahvasse; tulge alla oma
    lumistelt kõrgustelt otse rahva juurde
    ja kirjutage nii, et teid õhinal kümned tuhanded loeksid. 
  - Huvi on pöördunud enam kino, spordi, opereti poole, kui kirjanduse,
    kunsti, teatri, muusika peale.
 
  - Noorsoo, kirjanduse peatarvitaja, kõhetud rahapungad on viimse
    võimaluseni rakendatud
    kooli õppe- ja käsiraamatute ostmisse, ilukirjanduse jaoks enam raha ei
    jatku. 
  - Päriselt kohutav on meil õpperaamatute kasvamine, iga-aastane vahetamine
    ja nende
    kallidus. Kui vanasti õpperaamat käis vahel isa käest poja kätte, nii et
    viimase võimaluseni
    raamat ära kasutati, narmasteks kulutati, siis nüüd ei saa ükski raamat
    kuludagi: iga aasta ilmub uus ja iga aine kohta on mitu-mitu raamatut, neid
    vahetatakse järjest ja neid sigineb raamatu ostja kurnamiseks alatasa
    juurde. 
  - Lugeja suure osa tarvidusi täidavad aga üllaldaselt kõmu- ja põnevad
    tõlkeromaanid
    ning igatsorti tõlgitud vahelugemised; mis üksi ei täida tarvidusi, vaid
    madaldavad ka maitset, nii siis
    üleproduktsioon kirjastuses ja alaväärtuslik tõlkekirjandus on
    kirjanduse kriisi erilised tekitajad. 
  
  - avage 
 /Arhiiv/Koguja sisukord/ A.Adson"Kriisid ja kriisid"/
  - lugege läbi artikli viimane (4.) osa, kus autor kirjutab, kuidas kriiside
    vastu võidelda
 
  - pange kirja, millised oleksid võimalikud lahendused.
 
1)
2)
3)
Kuidas suhtute Adsoni kunsti- ja kultuuripoliitikasse?
RÜHMATÖÖ
  - moodustage 3-4-liikmelised rühmad
 
  - arutage läbi, millised võimalused aitaksid edendada rahva vaimlist
    arengut
 
Refleksioon
- kirjutage Semperi, Adsoni mõtete ja oma kommentaaride põhjal kirjandi
  teema arendus
 
- johtuvalt sisust tehke kirjandile kokkuvõte ja sissejuhatus
 
- pealkirjastage töö
 
  - oma pealkiri
 
  - Kas kunst kuulub rahvale?
 
  - Kultuur kui inimese õilistaja ja ülendaja
 
  - Kaunite kunstide eesmärk on looming
 
  - Raamat on inimvaimu pühakiri