Tekstiõpetus
Evokatsioon
Kriitilises artiklis "Kunsti kaitseks" muretseb J.Semper
eestlaste vaimlise allakäigu ja kunstimaitse labastumise pärast. /Peatekstid/1924/J.Semper
"Kunsti kaitseks"/
Ka Artur Adson nendib: "Majandus ja tööstus on ainuüksi meie
programm ja hüüdsõnad" /Arhiiv/Koguja sisukord/A.Adson "Kriisid ja
kriisid"/
Tähenduse mõistmine
Mitmed sajandialguse probleemidest on üllatavalt tuttavlikud. Artiklitest on
otsitud välja vastakad mõtted, mis loovad pildi kunstitarbija soovide
paljususest. Lugege need mõttega läbi.
KAHEOSALINE PÄEVIK
- Valige esitatud probleemide hulgast 4-6 kõige huvitavamat ja kirjutage
neile juurde kommentaar
- Väljavalitud mõtete seas võiks olla selliseid, millega Te nõustute,
kui ka teistsuguseid, millele tahaksite vastu vaielda. Nii saate esitada
poolt- ja vastuargumente.
- Tutvuge nimetatud artiklitega ja lisage juurde probleemid, mis tunduvad
Teie jaoks tähtsad, kuid on siin tähelepanuta jäänud.
- Katkendites märkate "keelevigu", kuna tolleaegne keelekasutus
erines tänapäevasest.
Semper, Adson Kommentaar
- Teatrid tühjenevad, orkestrid lagunevad,
maitse langeb, vaimlise naudingu asemel
otsitakse kerget lõbu.
- On kirjanikke, kes vaimlist kriis aega seks on kasutanud, et vastu
tulla keskpärasele
maitsele, et siis näivat minekut, mis nende töödele osaks saab,
tõlgitseda enese väärtuse
kasuks. Neile on muidugi avatud kõik kirjastused, sest kaup on võrdlemisi
minev,
tehtud suurema jao menu- liistude järele.
/ava link/
- Maitse langemine on kunstnikkude ja kirjanikkude süü. "Teie olete
need, kes rahva enesest eemale
lükkate oma arusaamatute piltide, raamatute, helitöödega; teie,
kunstifanaatikud, äratate himu
kinosse minna; teie, nilbed, kõlvatud kirjanikud, sunnite publikut
teile selga pöörama
ja mujalt otsima meelt ülendavat kõlblust!"
/ava lingid/
- Rahva meele järele olla, tähendab kunstipärane olla. Novelli või
romaani ainestiku
valik peab olema rahvapärane ja ajakohane.
- Ollakse rahul kas pikkade arutustega edasi-tagasi iga vähimagi mõtte
või sündmuse
puhul(pidades seda psüholoogiliseks analüüsiks), või valitud
värsivormiga, mis vähematki ei suuda
vabandada kujude skemaatilist tühjust ja puisust.
/ava link/
- Raamatuid ei osteta enam, kirjastajad on pankrotis, kirjanikud
rabelevad oma elamisolemise
võimaluste eest, ja kui keegi neist raskeis tingimustes on jaksanud midagi
luua, siis ei
leidu kirjastust, kes seda viisakalt ja korralikult, enne paari kolme aastat
avaldaks.
- Arvustuski ei ole küllalt agar kunsti õigeid piire kaitsma. Nii nõrgaks
on jäänud hoobid
labanevale maitsele. Kirjandust mõõdetaksetollipulgaga enam kui ajuga.
/ava link/
- Kirjanikud, miks te ei kirjuta kergelt ja mõistlikult; ei anna põnevat
ega mõnusat ajaviidet,
miks ei jaga te õpetusi ega istuta kõlblust rahvasse; tulge alla oma
lumistelt kõrgustelt otse rahva juurde
ja kirjutage nii, et teid õhinal kümned tuhanded loeksid.
- Huvi on pöördunud enam kino, spordi, opereti poole, kui kirjanduse,
kunsti, teatri, muusika peale.
- Noorsoo, kirjanduse peatarvitaja, kõhetud rahapungad on viimse
võimaluseni rakendatud
kooli õppe- ja käsiraamatute ostmisse, ilukirjanduse jaoks enam raha ei
jatku.
- Päriselt kohutav on meil õpperaamatute kasvamine, iga-aastane vahetamine
ja nende
kallidus. Kui vanasti õpperaamat käis vahel isa käest poja kätte, nii et
viimase võimaluseni
raamat ära kasutati, narmasteks kulutati, siis nüüd ei saa ükski raamat
kuludagi: iga aasta ilmub uus ja iga aine kohta on mitu-mitu raamatut, neid
vahetatakse järjest ja neid sigineb raamatu ostja kurnamiseks alatasa
juurde.
- Lugeja suure osa tarvidusi täidavad aga üllaldaselt kõmu- ja põnevad
tõlkeromaanid
ning igatsorti tõlgitud vahelugemised; mis üksi ei täida tarvidusi, vaid
madaldavad ka maitset, nii siis
üleproduktsioon kirjastuses ja alaväärtuslik tõlkekirjandus on
kirjanduse kriisi erilised tekitajad.
- avage
/Arhiiv/Koguja sisukord/ A.Adson"Kriisid ja kriisid"/
- lugege läbi artikli viimane (4.) osa, kus autor kirjutab, kuidas kriiside
vastu võidelda
- pange kirja, millised oleksid võimalikud lahendused.
1)
2)
3)
Kuidas suhtute Adsoni kunsti- ja kultuuripoliitikasse?
RÜHMATÖÖ
- moodustage 3-4-liikmelised rühmad
- arutage läbi, millised võimalused aitaksid edendada rahva vaimlist
arengut
Refleksioon
- kirjutage Semperi, Adsoni mõtete ja oma kommentaaride põhjal kirjandi
teema arendus
- johtuvalt sisust tehke kirjandile kokkuvõte ja sissejuhatus
- pealkirjastage töö
- oma pealkiri
- Kas kunst kuulub rahvale?
- Kultuur kui inimese õilistaja ja ülendaja
- Kaunite kunstide eesmärk on looming
- Raamat on inimvaimu pühakiri