ERNI - eesti kirjanduslugu tekstides 1924 – 1925
(
http://galerii.kirmus.ee/erni/erni.html/)Eelarvamuste kütkeis
(R.Rohti "Väikelinna" põhjal)
Evokatsioon
*** paarilised töötavad iseseisvalt ja hiljem koos, koostades nende arvates ammendava kirjelduse. Kirjeldus loetakse teistele ette. Kaaslaste ülesanne on arvata, mis seob kirjeldatavaid inimesi.
Kuidas sünnivad eelarvamused?
Kas eelarvamused mõjutavad inimeste käitumist?
Milline elukeskkond soosib kõige enam eelarvamusi?
ARUTELU
Jutustage paarilisele mõni Teiega juhtunud lugu, kus eelarvamused mõjutasid
olukorda?
Tähenduse mõistmine - avage /Raamatukogu sisukord/ R. Roht "Väikelinn"
- tutvuge teose sisukokkuvõttega /vt ka sisukokkuvõtet/
- lugege toodud katkendid läbi
- lugemisel kirjutage välja märksõnu, mis iseloomustavad autori loodud väikelinnaõhustikku
*märksõnad tahvlile, joonime alla 3-5 iseloomulikku väljendit, mis
kehtivad ka tänapäeva väikelinnas/alevis.
R. Rohtile on ette heidetud tegelaste kujutamise must-valget printsiipi. Mida
arvate Teie sellisest kirjutamisviisist?
- avage /Peatekstid/ R. Roht. Kirjandusest ja arvustusest
- Kas sooviksite mõnele kirjaniku seisukohale vastu vaielda?
***püüame R. Rohti "Väikelinna" tegelasi liigitada, kasutades Martti Tiidelepa, MLP Baltic juhtivkonsultandi esitatud DiSC tabeli põhimõtet.
Kuidas tegelane tajub keskkonda?
VAENULIK SÕBRALIK
Kuidas tegelane tajub iseennast?
TUGEVAM (kiire, julge, aktiivne)
NÕRGEM (vaoshoitud, äraootav, passiivne)
D- domineeriv
*tulemusele orienteeritud
*otsekohene
*võitluslik
*jõuline
i-mõjutav
*muretu enesekindlus
*suhtlemisele orienteeritud
*optimistlik
*populaarne-populaarsust hindav
S-stabiilne
*tagasihoidlik
*alalhoidlik
*arvestav
*taotleb stabiilsust ja teiste heakskiitu
C-kohusetundlik
*pessimist
*realist
*kartlik
*negatiivsete ootustega
***RÜHMATÖÖ
Jagage "Väikelinna" tegelased (Verner Moll, Robert Lund, Fromhold Väli, preili Erika, Elga Veber, Max Veber) tüüpidesse. Põhjendage võimalikult konkreetsete näidete abil tehtud liigitust.
ARUTELU
Refleksioon DISKUSSIOONIVÕRK
Kas väikelinlaste eelarvamused/väärtushinnangud mõjutasid peategelase saatust?
JAH EI
JÄRELDUS
DEBATT
*õpilased, kes jõudsid sarnase tulemuseni, arutavad ühiselt umbes kümne
minuti jooksul oma argumentatsiooni läbi ja esitavad need vastasrühmale,
seejärel osad vahetuvad.
Rühmad püüavad teiste väiteid loogilise arutlusega ümber lükata.
* debatile järgneb 10-minutiline essee
***Kodune ülesanne
*kas Sinu suurimad lugejaelamused on seotud valguse–varju kindla alaga või näed Sa inimeses koos mõlemat loovat alget — nii kurjust kui headust? /Küsimused/Kriitika III
*kirjelda ideaalset elukeskkonda (u 10 lauset)