ERNI - eesti kirjanduslugu tekstides 1924 – 1925

(http://galerii.kirmus.ee/erni/erni.html/)

Eelarvamuste kütkeis
(R.Rohti "Väikelinna" põhjal)

 

Evokatsioon

*** paarilised töötavad iseseisvalt ja hiljem koos, koostades nende arvates ammendava kirjelduse. Kirjeldus loetakse teistele ette. Kaaslaste ülesanne on arvata, mis seob kirjeldatavaid inimesi.

Kuidas sünnivad eelarvamused?
Kas eelarvamused mõjutavad inimeste käitumist?
Milline elukeskkond soosib kõige enam eelarvamusi?

ARUTELU

Jutustage paarilisele mõni Teiega juhtunud lugu, kus eelarvamused mõjutasid olukorda?
Tähenduse mõistmine - avage /Raamatukogu sisukord/ R. Roht "Väikelinn"

*märksõnad tahvlile, joonime alla 3-5 iseloomulikku väljendit, mis kehtivad ka tänapäeva väikelinnas/alevis.
R. Rohtile on ette heidetud tegelaste kujutamise must-valget printsiipi. Mida arvate Teie sellisest kirjutamisviisist?
- avage /Peatekstid/ R. Roht. Kirjandusest ja arvustusest

- Kas sooviksite mõnele kirjaniku seisukohale vastu vaielda?

***püüame R. Rohti "Väikelinna" tegelasi liigitada, kasutades Martti Tiidelepa, MLP Baltic juhtivkonsultandi esitatud DiSC tabeli põhimõtet.

Kuidas tegelane tajub keskkonda?

 

VAENULIK                                                                   SÕBRALIK

Kuidas tegelane tajub iseennast?

TUGEVAM (kiire, julge, aktiivne)

 

NÕRGEM (vaoshoitud, äraootav, passiivne)

D- domineeriv
*tulemusele orienteeritud
*otsekohene
*võitluslik
*jõuline

i-mõjutav
*muretu enesekindlus
*suhtlemisele orienteeritud
*optimistlik
*populaarne-populaarsust hindav

S-stabiilne                                                                                     
*tagasihoidlik
*alalhoidlik
*arvestav
*taotleb stabiilsust ja teiste heakskiitu

C-kohusetundlik
*pessimist
*realist
*kartlik
*negatiivsete ootustega

***RÜHMATÖÖ

Jagage "Väikelinna" tegelased (Verner Moll, Robert Lund, Fromhold Väli, preili Erika, Elga Veber, Max Veber) tüüpidesse. Põhjendage võimalikult konkreetsete näidete abil tehtud liigitust.

ARUTELU

 

Refleksioon DISKUSSIOONIVÕRK

Kas väikelinlaste eelarvamused/väärtushinnangud mõjutasid peategelase saatust?

JAH                                                                    EI

  1.                                                                     1.
  2.                                                                     2.
  3.                                                                     3.

JÄRELDUS

 

DEBATT

*õpilased, kes jõudsid sarnase tulemuseni, arutavad ühiselt umbes kümne minuti jooksul oma argumentatsiooni läbi ja esitavad need vastasrühmale, seejärel osad vahetuvad.
Rühmad püüavad teiste väiteid loogilise arutlusega ümber lükata.

* debatile järgneb 10-minutiline essee

***Kodune ülesanne

*kas Sinu suurimad lugejaelamused on seotud valguse–varju kindla alaga või näed Sa inimeses koos mõlemat loovat alget — nii kurjust kui headust? /Küsimused/Kriitika III

*kirjelda ideaalset elukeskkonda (u 10 lauset)