Intertekstuaalne eesti kirjanduse programm ERNI

http://galerii.kirmus.ee/erni/erni.html

Parodeerida saab kõike elavat

( A. Alle, B. Atsilluse – pseudonüüm – ja J. Käosaare paroodiate põhjal)

Evokatsioon: kas on teemasid, mis peaksid olema tabu, mille üle ei tohi naerda? Millest see sõltub? Millist ühiskonnakorda armastab naer? Kas sa armastad naerda?

1. Väliselt rahvusvaheline prestiish ja seesmiselt kõva kaitsekord. Kuid äripäevaelus: riigivargused ja väljarändamise laine, sündimiste kahanemine ning kasvav meelekibedus. Poliitilised astroloogid otsivad selle põhjuseid meie moodsas põhisääduses. Meil puuduvat president... A. Alle "Oleme turaanlased" /Arhiiv Koguja sisukord/

2. Kuid juba olimegi lähenenud Pantheoni ukse juure. Sääl oli sõda parajasti lahti puhkenud. Politsei oli platsilt kadunud, nagu mõned neist 1–sel detsembril Tallinna kadusid. Sain aru, et siin käimas on kirjandusline sõda ja, et ennast mitte sunniviisil mobiliseerida lasta, viskasin ettevaatuse pärast kõik kompromiteerivad dokumendid — Rimskoe Pravo — lähedaloleva maja keldri aknast sisse. — Nägin Pantheoni ukse ees Mart Rauda, Erni Hiirt ja lugematu hulga noorarvustajaid ja noornäitlejaid, kes rinnaga rõhusid Pantheoni uksi sisse. B. Atsillus "Kurvad ja imelikud ajad" /Arhiiv, Koguja sisukord /

3.
I akt.

A. J. (vaatab tundevärinaga (= terminus technicus à la J. Pert) V. Adamsi esikteose "Suudlus lumme" kaanepilti. Paneb parajasti psühoanalüütilist diagnoosi: uus- või irdriim on seletatav ainult autori perversiteedi, homoseksualiteedi ja urningi saladusliste tundevormelitena. Retsept: intensiivne töö, eriti kehaline... Asetab "Vabariigi tõutervenduse käsiraamatu" tühjusesse hiilgama. Deklameerib):
Küll võlund mind on sagedasti,
mis raffineerit ja pervers,
J. Käosaar Akadeemiline arusaamatus / Arhiiv, Koguja sisukord /
Ennusta, missuguse paroodia võiks kirjutada A. Alle järgneva tekstina?
Mille kohta on kirjutatud B. Atsilluse tekst?
Mida naeruvääristab J. Käosaar?

Tähenduse mõistmine: jagame klassi kolmestesse rühmadessse, igas rühmas loetakse kõik kolm teksti läbi ja vesteldakse omavahel teemal "Kas Sinu arvates lõpetas loetud paroodia mõne vaidluse või lahendas probleemi?"; "Kas kooli(eksami)kirjand võiks olla paroodia?". Õpetaja palub kirjutada suurele paberilehele kõige paroodialikuma teksti pealkirja ja parameetrid, mis peaksid heas paroodias olema – 4(5). Kõik rühmad esitlevad oma lehti ja selgitavad paroodia mõistet.

 

Refleksioon: Tekita parodeeriv tekst ühel järgmistest teemadest: "Õpilase unenägu enne eksameid"; "Eesti trügimine Euroopa Liitu"; "Narkari vaidlus alkohoolikuga", "Teen, mis tahan", arvutimäng ─ "Kaksteist kooliaastat".