Intertekstuaalne eesti kirjanduse programm ERNI http://galerii.kirmus.ee/erni/erni.html

Noor-poeedid 20ndail aastail

( E. Nukk ja M. Raud H. Visnapuu valguses )

Evokatsioon: milleks, kellele on vaja poeese, luuletusi? Teeme assotsiogrammi ehk klastri ehk "siilikese".

                 kellele?
luule
                     milleks?

Kõigepealt igaüks endale vihikusse, siis koos tahvlile.
Tähenduse mõistmine: palun ava ERNI kirjandusprogrammist Raamatukogu sisukord ja loe läbi E. Nukki "Trioletid amorille".
Täienda oma "siilikest", vastates Nukki luule puhul samadele küsimustele: kellele ja milleks ta luuletab?
Ava nüüd M. Raua luulekogu "Kangastused" samast ja loe läbi 3-4 luuletust omal valikul. Püüa mõistatada ka M. Raua motivatsiooni ja adressaati.
H. Visnapuu kogust "Valit värsid" loe palun "Õudse aja poees", "Kirjad Ingile", "Kõnelused Issandaga".
Kas Visna luule kellele?, milleks? on uudne või ühtib teiste luuletajate omaga?
Mida hindasid 20ndatel aastatel kriitikud noorpoeetide loomingus?

Ado Kalamees "Kaks uut luuletus-kogu" /Arhiiv, Koguja sisukord /

"oled must muld kire õiele nuppuvale
rammusam põld, nagu kevadiselt ootev"

ja E. Nukk lausub "Proloogis":

"Mees – põldur; naine see on nurm,
kel osaks kanda külvat seeme,
kui oli maitset külvi hurm!
Mees – kündja; naine – ainult nurm.
Ja selleks armukündi teeme:
kui valmind vilja lõikab surm,
et seemne uue annaks nurm, –
nurm – naine! viljaks uus saaks seeme!"

Bernard Linde "Neli luulekogu" /Arhiiv, Koguja sisukord /

Kuidas meeldib Sinule E. Nukki luule?

Samas, ent Mart Raua kohta.

Missuguse aplombiga tuli Mart Raud kirjandusse? Missuguse vastuolu ta ehk endalegi kogemata avastas? Kuidas defineeriksid seda vastuolu?

Missugune on praegu Visna koht eesti kirjanduses? Kui võrrelda tema luulet Nukki-Raua omaga, mida täheldad? Kuidas suhtud Sina Visna luulesse?

Mida Sa arvad vahust kirjanduse ümber 20. sajandi 20ndail aastail? Kas see on Su meelest tingitud poeetide iseloomust, aja keerdkäikudest või millestki muust?

Refleksioon: vaata oma "siilikest" ja täienda uue infoga. Millist laadi on uus info? Klassi tahvlil peaks olema täiendet assotsiogramm. Kas oli vajalik lugeda kriitikat või piisab luule mõistmiseks/ tajumiseks ainult luuletekstist? Kirjuta sellest kümne minuti jooksul oma vihikusse.