Riistvara seisukohast liigitatakse arvuti komponendid nende otstarbe
põhjal sisend-, väljund ja töötlusseadmeteks.
Sisendseadmete abil sisestatakse info (andmed) arvutisse, töötlusseadmed
töötlevad seda ja väljundandmed väljastatakse väljundseadmete
kaudu. Töötlusseadmed paiknevad tavaliselt arvuti korpuses ja
tegelevad info töötlemisega. Töötlemine tähendab
sisuliselt mingi programmi (käskude jada) täitmist. Arvuti korpusest
väljaspool paiknevaid seadmeid, mis on arvutiga mingil moel ühendatud
ja mis on võimelised sellega suhtlema, nimetatakse arvuti välisseadmeteks.
Algusesse
Tarkvara
Üldiselt mõeldakse tarkvara all kõiki arvutis
olevaid programme. Programmiks nimetatakse käskude jada , mis
kirjeldab samm-sammult, mida on vaja teha. Iga programmi kasutamine algab
selle käivitamisega ja lõpeb selle sulgemisega.
Arvutiprogrammid jagunevad kaheks: süsteemitarkvara (system
software) ja rakendustarkvara (application software).
Süsteemitarkvara ülesandeks on arvuti riistvara ja rakendusprogrammide
vahelise koostöö organiseerimine. Süsteemitarkvara tähtsaim
komponent on operatsioonisüsteem (operating system).
Operatsioonisüsteem on tarkvara, mis määrab, kuidas arvutis programme täidetakse (käivitab, haldab, hooldab, tegeleb ressursijaotusega, juhib andmesisestust ja väljastust) ja tegeleb riistvaraga. On olemas mitmeid erinevaid operatsioonisüsteeme (UNIX, SOLARIS, VMS, DOS, OS/2, WINDOWS95/98, WindowsNT/2000/XP jne).
Rakendustarkvaraks on programmid, mida tavakasutaja mingi konkreetse
töö tegemisel kasutab. Näiteks tekstitoimetid (Word),
esitluste tegemiseks mõeldud programmid (PowerPoint), tabelarvutusprogrammid
(Excel), andmebaasisüsteemid (Access), joonistamisprogrammid
(Paint), pakkimisprogrammid (PowerArchiever, WinZip), viirusetõrjeprogrammid
(F-Secure, Norton Antivirus) jne. Tarbeprogramm teeb konkreetset
vajalikku tööd (arvutab, joonistab, mängib muusikat, töötleb
tekste jne).
Sageli on sama firma poolt toodetud aga erinevate tööde jaoks
mõeldud programmid koondatud programmipakettideks. Näiteks
pakett Microsoft Office sisaldab mitut erineva otstarbega rakendusprogrammi.
Kolmanda osana tarkvarast võib vaadelda arvutis olevaid andmeid.
Andmeteks
(Data) nimetatakse arvutisse salvestatud mistahes infot (tekstid,
pildid, tabelid, helid, videod jne).
Algusesse
Riistvara
Iga arvuti riistvara koosneb järgmistest osadest:
IBM sülearvuti Thinkpad R31 |
Pihuarvuti Palm m515 |
Fujitsu LifeBook S6010 |
Pihuarvuti Visor Treo 90 |
Lauaarvuti (Desktop korpusega) |
Lauaarvuti (Tower korpusega) |
Riistvara seisukohast on olulisemad järgmised komponendid:
Sisendseadmed – arvutisse info sisestamiseks mõeldud
seadmed. Sisendseadmed on klaviatuur, hiir, skänner, mikrofon jms.
Väljundseadmed – seadmed arvuti töö tulemuse
väljastamiseks. Väljundseadmed on monitor, printer, kõlarid
jms.
Algusesse
Põhiplokk ehk korpus
Personaalarvuti kõige tähtsamad osad asuvad põhiplokis.
Põhiplokk on metallkast (korpus), kus asub toiteplokk ja enamus
arvuti riistvarast. Sageli nimetatakse arvutiks ainult korpust, sest seal
asuvad kõige olulisemad seadmed.
Põhiplokis asuvad emaplaat (motherboard) koos sellel
asuvate seadmetega (protsessor, operatiivmälu, kontrollerid, laienduskaardid
jms.) ja välismäluseadmed (disketiseade, kõvaketas, CD-seade
jt).
Emaplaat kujutab endast suurt plaati paljude väikeste
elektroonikadetailidega. Teised arvutiosad, mis paiknevad korpuses, paigaldatakse
kas otse emaplaadile või ühendatakse kaablite abil. Emaplaadil
asuvatest arvuti osadest on kõige olulisemad protsessor ja operatiivmälu.
Arvuti “südameks” on keskseade e. protsessor (CPU – Central
Processing Unit). Protsessor sooritab enamuse arvuti tööks
vajalikest arvutustest, seetõttu sõltub arvuti kiiris kõige
rohkem protsessori kiirusest ehk taktsagedusest, mida mõõdetakse
hertsides. Taktsagedus määrab palju loogikatehteid suudab antud
protsessor ühes sekundis teha.
Kõige enam kasutatakse arvutites firmade Intel ja AMD
protsessoreid.
Intel'i protsessorite areng:
086 | 286 | 386 | 486 | Pentium | Pentium II
Celeron |
Pentium III | Pentium IV | ... |
1978 | 1982 | 1985 | 1989 | 1993 | 1997 | 1999 | 2001 | ... |
Esimestel Pentium-protsessoriga arvutitel oli taktsagedus 75 MHz. Kaasaegsete lauaarvutite taktsagedus on 1-3 GHz.
Loe lisaks:
http://arvutiweb.ee/seadmed/korpus/korpus.htm
http://www.hot.ee/tanelioma2/prose.html
http://lepo.it.da.ut.ee/~heli_u/loengud/ako1/sld012.htm
http://www.paideyg.ee/arvutiriistvara/korpus/index.htm
Arvuti mälu
Mäluühikud
Arvuti mälus esitatakse info (andmed) digitaalkujul – see on teabe
ainus esitusvorm arvutites. Digitaalandmed on andmed, mis on kirja pandud
arvude 0 ja 1 jadadena (binaarkujul, kahendkujul ehk digitaalkujul). Sellisena
digitaalkujul läbivad andmed arvuteis kõik elutsüklid:
loomine, muutmine, säilitamine, edastamine, kasutamine, hävitamine.
Välismällu salvestatuna nimetatakse digitaalkujul andmete kogumeid
failideks.
Kogu arvutis olev informatsioon kirjeldatakse kahe numbri 0 ja 1 abil.
Iga selline 0 või 1 kanab nimetust bitt. Bitt on väikseim
arvuti mälu ühik, millel on kaks olekut - "sisse lülitatud"
või "välja lõlitatud". Bittidel põhinevat süsteemi
nimetatakse kahendsüsteemiks. Nii saab ühe bitiga väljendada
valikut kahe seisundi {0 1} vahel. Kahe bitiga saab väljendada juba
nelja erinevat seisundit{00 01 10 11} ja 8 bitiga 28 = 256 olekut.
Näiteks saab ühe biti abil kirjeldada inimese sugu (0=mees, 1=naine)
ja nelja biti abil aasta-aegu (00=talv, 01=kevad, 10=suvi ja 11=sügis).
Arvuti mälu “mahu” (sh. ka välismällu salvestatud faili
suuruse) kirjeldamiseks kasutatakse suuremaid ühikuid:
1 bait (byte) B= 8 bitti (bit).Algusesse
1 kilobait KB = 1024 baiti.
1 megabait MB = 1024 kilobaiti.
1 gigabait GB = 1024 megabaiti.
Operatiivmälu
Töötavaid programme ning töödeldavaid andmeid hoitakse
arvuti sise- ehk operatiivmälus (RAM ). Sisemälu
asub emaplaadil ja sinna kantud andmed kaovad, kui vool välja lülitada.
Kaasaegsete arvutite operatiivmälu maht on enamasti 64-512 MB. Windows
NT
'ga arvutis peaks sisemälu maht olema vähemalt 32MB, Windows
XP'ga arvutis aga 128MB. Kui arvutil on operatiivmälu liiga
vähe, võetakse kasutusele virtuaalmälu - operatiivmälu
laiendus välismällu (enamasti kõvakettale). Kuna aga andmevahetus
välismäluga on oluliselt aeglasem kui sisemäluga, siis kannatab
tugevalt arvuti töökiirus.
Programmide ja andmete pikemaajaliseks säilitamiseks kasutatakse
arvuti välismälu. Välis- ehk püsimälu asub erinevatel
andmekandjatel.
Iga andmekandja jaoks on oma seade selle lugemiseks - kettaseade. Kettaseadmed
asuvad enamasti arvuti põhiplokis ja on emaplaadiga kaablite kaudu
ühendatud. Välismälu hoiab in fot (tarkvara ja andmed) ka
sel ajal, kui arvuti on välja lülitatud. Lisaks saab enamiku
andmekandjate abil infot ühest arvutist teise viia.
Info jäädvustamist arvuti välismällu nimetatakse
salvestamiseks
(save). Kui unustad andmed salvestada või juhtub arvutiga
midagi töötamise ajal (näiteks voolukatkestus), siis kaob
programmi või arvuti sulgemisel kogu töö, mis on tehtud
pärast viimast salvestamist.
Algusesse
Kõvaketas (hard disk, HDD)
Arvuti peamiseks andmekandjaks on kõvaketas (Hard Disk Drive,
HDD). See asub arvuti korpuses. Kõvakettal on andmekandja ja
selle lugeja ühendatud.
Tänapäeval on kõvaketaste maht enamasti 10-180 GB.
Kõvakettal säilitatakse arvuti süsteemne tarkvara, arvutisse
installeeritud rakendusprogrammid ja andmefailid. Arvuti normaalseks tööks
peaks kõvakettal olema vähemalt 100 MB vaba ruumi.
Pehmeketas ehk diskett (floppy disk)
Diskett on õhuke plastmasskestas asuv elastne magnetketas, mida
loeb disketiseade (Floppy Disk Drive, FDD). Kasutusel on
olnud 8, 5,25 ja 3,5 tollise läbimõõduga diskette, kirjutustiheduse
järgi 3 tüüpi diskette: topelt- (DD - double density),
kõrg- (HD - high density) ja eritihedusega (ED
- extra density), mille 3,5 tollised kettad mahutavad vastavalt 720
kB, 1,44 MB ja 2,88 MB infot. Praeguseks on neist kasutusele jäänud
3,5 tollise läbimõõduga HD disketid, mille mahutavus
on 1,44 MB.
Disketid ei sobi andmete pikaajaliseks säilitamiseks, sest nende
magnetpind on väga õrn ja kergesti rikutav. Disketti võivad
kahjustada muljumine, külm, magnetväli, mobiiltelefoni lähedus,
tolm jms. Seepärast ei tohiks disketil hoida olulisi andmeid, millest
mujal koopiat ei ole. Oluliste andmete viimisel disketiga ühest arvutist
teise tuleks neist teha kindlasti koopia teisele disketile (või
vähemalt samale disketile) ja soovitatav oleks kasutada disketi hoidmiseks
disketikarpi.
Kompaktketas (CD, compact disk)
Mahukamate andmete säilitamiseks kasutatakse kompaktkettaid ehk
laserkettaid. CD-ketas on 120 mm läbimõõduga plaat,
mille lugemiseks kasutatakse CD-lugejat (CD-ROM Drive).
CD-kettale mahub 650-800 MB andmeid. CD-lugejat iseloomustab selle lugemiskiirus,
mida võrreldakse tavalise laserheliplaadimängija kiirusega.
Näiteks 52-kordse kiirusega CD-lugeja loeb 52 korda kiiremini kui
tavaline plaadimängija. Praegu on enamasti kasutusel kuni 56-kordse
kiirusega CD-lugejad.
CD-kettale andmete salvestamiseks on vaja eraldi seadet CD-kirjutajat.
CD-kirjutaja töötab ka tavalise CD-lugejana, kuid on enamasti
aeglasem kui tavaline CD-lugeja. Enamus CD-ketaste toorikuid on sellised,
millele saab andmeid kirjutada ainult üks kord (sellest ka nimi -
CD-ROM
- Read Only Memory). Kuid on olemas ka toorikuid, millele
on võimalik andmeid lisada ning neid muuta - ülekirjutatavad
CD-kettad (CD-RW).
DVD-ketas (Digital Versatile Disk)
Väljanägemiselt on DVD-kettad äravahetamiseni sarnased
CD-ketastega, tegelikult erinevad need aga nii füüsiliste omaduste
kui kandmete lugemise ja salvestamise meetodite poolest. DVD-ketast nimetatakse
ka “universaaldigitaalkettaks ja neid loevad DVD-seadmed. Esimesed seadmed
ilmusid 1996. a. lõpul, ühepoolne ühekihiline mahutab
4,7 GB, kahepoolne kahe läbipaistva kihiga 18,8 GB, enamus DVD-ketaste
maht jääb 4-8 GB vahele. Algselt kasutati DVD-kettaid vaid filmide
hoidmiseks ja seetõttu oli nende nimi alguses digitaalne videoketas
(Digital Video Disk). DVD-filmide jaoks on olemas eraldi teleriga
ühendatavad seadmed - DVD-mängijad, kuid kõiki DVD-filme
saab vaadata ka arvuti DVD-seadme vahendusel.
Mälupulk (Flash Memory Stick)
Uusim, pisike pulka või pliiatsit meenutav mäluseade, mis
ühendatakse arvutiga USB-pordi kaudu. Mälupulga maht võib
olla 12MB kuni 1 GB. Mälupulk on väga mugav ja kiiresti arvutiga
ühendatav mäluseade, mis ilmselt lähitulevikus vahetab välja
disketid. Uuematel IBM-sülearvutitel polegi enam sisseehitatud disketiseadet,
andmevahetus teiste arvutitega on võimalik mälupulga või
arvutivõrgu vahendusel.
Vähemlevinud andmekandjad:
magnetoptilised kettad – laser- ja magnetsalvestuse kombinatsiooni
kasutav andmekandja;
magnetlintseadmed – andmekandjaks on magnetlint, mahutavad küll
palju infot (gigabaitides), kuid aegluse tõttu sobivad vaid varukoopiate
tegemiseks. Levinuimad on DAT-kassetid (digital audio tapecassette)
– digitaal-helilint pangakaardi suuruses kestas, mahutab kuni 8 GB andmeid;
zip-kettad – 100 MB ja 200 MB disketid, mida loeb Zip-seade
(Iomega ZIP-drive).
Loe lisaks:
http://www.paideyg.ee/arvutiriistvara/emaplaat/malu.htm
http://arvutiweb.ee/seadmed/malud/malu_index.htm
Sisend-
ja väljundseadmed
Klaviatuur
Klaviatuur (sõrmistik, keyboard) on arvuti sisendseade tähe-, numbri- ja teiste märkide sisestamiseks. Enamik kaasaegseid klaviatuure järgib 1986. aastal IBM-i kehtestatud standardit.
Nooleklahvid | liigutavad kursorit sammu võrra vastavas suunas |
Home | toob tekstis kursori rea või faili algusesse (sõltub rakendusprogrammist) |
End | viib rea, lehekülje, faili vm lõppu, sõltuvalt programmist |
PageUp | liigutab teksti lehekülje võrra (nii mitme rea võrra, kui palju ekraanile või akna tööalasse mahub) ettepoole |
PageDown | liigutab teksti lehekülje võrra tahapoole |
Lisaks klahvidele on iga klaviatuuri ülemises paremas nurgas kolm indikaatortulukest – NumLock, CapsLock, Scroll Lock, mis näitab vastava lüliti sisselülitatust.
Põhiklaviatuuri klahvid jagunevad omakorda märgi- ja abiklahvideks. Põhiklaviatuuri alumise rea keskel asub tühikukahv. Abiklahvid on tavaliselt tumedamat värvi (hallid). Märke on iga klahviga seotud vähemalt kaks. Ühe neist saab lihtsalt märgiklahvile vajutades, teise, hoides samaaegselt all tõstuklahvi (Shift). Tõstuklahviga saab kätte suurtähed ja märgid, mis on klaviatuuril kujutatud ülemises reas (näit. erimärgid ! ” # ; =). Osaga klahvidest on seotud ka kolmas märk. See on kujutatud klahvil teises (parempoolses) märgiveerus või mõnedel klaviatuuridel all kolmandas reas, ning need saab, hoides all klahvi AltGr. Klahvi AltGr vajutus on samaväärne klahvide Control ja Alt samaaegse vajutusega. Näiteks märgi @ saab, hoides all kas klahvi AltGr või samaaegselt klahve Control ja Alt.
Abiklahvid ja nende selgitused:
Esc | loobumisklahv
Escape |
katkestab alustatud tegevuse, menüüs viib astme võrra ülespoole, sulgeb ekraanile ilmunud dialoogiakna, tühistab eelneva sisestuse |
Tab | tabulaatorklahv | tabeli tegemisel liigutab sisestuskoha sammu võrra edasi (järgmisesse veergu), dialoogiaknais liigutab rühmast rühma. Vastassuunas liikumiseks tõstuklahv + tab |
CapsLock | suurtähelukk | sisselülitatult saab täheklahvidele vajutades suurtähti ja tõstuklahviga väiketähti |
Shift | tõstuklahv (registriklahv) | all hoides saab suurtähti ja klahvidel olevaid ülemisi märke |
Control | Juhtklahv
CTRL |
all hoides muutuvad täheklahvid käsuklahvideks |
Alt | muuteklahv | lubab valida koodi abil märke, mida klaviatuuril pole, ja anda kiirkorraldusi |
Enter | sisestusklahv | sisestab valitud käsu, tekstitöötluses teeb sundreavahetuse |
BackSpace | tagasilükkeklahv | kustutab kursori ees oleva märgi (kursorist vasakul oleva märgi) |
Delete | kustutamise klahv | kustutab kursorile järgneva märgi (kursorist paremal asuva märgi) |
Insert | teksti sisestamisel üle- ja vahelekirjutamisseisundi lüliti |
Lisaks klahvide seletustele tuleb teada järgmisi klaviatuuriga
seotud mõisteteid:
Klahvikombinatsioon – hoida all ühte või mitut abiklahvi
(ALT,
CTRL, ALTGR või SHIFT) ning samal
ajal vajutada korraks mingit muud klahvi.
Näiteks: klahvikombinatsioon CTRL+ALT+DELETE
tähendab, et tuleb all hoida klahve CTRL ja ALT ning
samal ajal vajutada korraks klahvi DELETE. Vanemates arvutites teeb
see klahvikombinatsioon arvutile uue algkäivituse, uuemates (operatsioonisüsteem
alates Win95-st) näitab kõiki hetkel töötavaid
programme.
Sisestamine – andmete trükkimine klaviatuurilt ja sisestusklahvi
(ENTER) vajutamine.
Lisaks loe Internetist: http://arvutiweb.ee/seadmed/klaver/klaviatuur.htm
Windows’ töökeskkonnas sooritatakse enamik juhtimistegevustest
arvutihiirega. Hiir on sisestusseade, mis aitab graafilises töökeskkonnas
mugavamalt tegutseda. Hiire kasutamiseks tuleb teda hiirematil libistada.
Hiire liikumine hiirepadjal või laual kantakse üle kursori
liikumiseks ekraanil ja nupud võimaldavad ekraanil olevaid objekte
märkida ja käivitada. Hiir leiutati juba 1960-ntatel aastatel,
laialdaselt kasutamist leidis aga alles 1980-ndatest alates.
Hiirekursori kuju võib graafilises keskkonnas muutuda vastavalt
rakendusprogrammist ja asukohast selle aknas. Kursori kujust sõltub,
mida hiirega antud olukorras teha saab. Hiirel on enamasti kaks või
kolm nuppu (mouse button), kuid on olemas ka ühe ja
viie nupuga hiiri. Enamiku tegevuste juures kasutatakse hiire vasakpoolset
nuppu.
Hiirele võib olla lisatud ka kerimisratas (wheel), mida on mugav kasutada pikema teksti lugemisel.
Hiire põhitegevused (vasaku nupuga) on järgmised:
Hiire kasutamisel tuleb meeles pidada järgmisi asju:
|
|
|
|
|
|
Lisaks loe Internetist: http://arvutiweb.ee/seadmed/hiir/hiireke.htm.
Kuvarid
Levinuimad on kineskoopkuvarid ehk monitorid, mille tööpõhimõte
ei erine oluliselt televiisorist. Erinevused teleriga seisnevad peamiselt
selles, et monitori sisend on kohandatud arvutiandmete numbrilisele kujule.
Elektronkiirekuvari juhtseade arvuti graafikakaardil (videokaardil) muundab
digitaalsed kahendsignaalid videosignaalideks, et nende abil ekraanil moodustada
üksikutest pildipunktidest koosnev terviklik kujutis.
Monitori iseloomustavad järgmised suurused:
|
Kineskoopkuvar |
Lisaks kuvarile määrab ekraanipildi kvaliteedi arvuti graafikakaart ehk videokaart.
Lisaks loe Internetist:
http://www.paideyg.ee/arvutiriistvara/monitor/index.htm
http://arvutiweb.ee/seadmed/monitor/monitor.htm
Skanner
Skanner on optiline sisendseade, mis on on mõeldud piltide
sisestamiseks arvutisse. Nimetus “skanner” tuleneb ingliskeelsest sõnast
scan,
mis tähendab “silmi millestki üle libistama, üksikasjalikult
vaatlema, täpselt uurima, pilti täppideks lahutama”. Skannerit
kasutatakse paberkandjal olev info viimiseks elektroonsele kujule (digitaliseerimiseks).
Skanneri lugemispea liigub üle skanneris oleva kujutise ja edastab
info arvutile, mis vastava programmi abil koostab originaaliga sarnase
pildi. Teksti skaneerimisel tekib samuti pilt, mida on seejärel võimalik
vastava tarkvara – tekstituvastusprogrammide abil tekstifailiks muuta.
Skanneritega loetakse ka kauba vöötkood kassaaparaati ja masinloetav kiri passis.
Optiliste sisendseadmete põhilise rühma moodustavad pilti ja teksti lugevad skännerid. Nimetust “skänner” kasutataksegi enamasti nende seadmete kohta.
Skännerite põhitüübid on tasa- (flatbed), lehesööturiga (sheetfed), projektsioon- (overhead scanner) ja käsiskänner (handheld scanner). Levinuimad on tasaskännerid.
Lisaks loe Internetist: http://arvutiweb.ee/seadmed/lisaseadmed/skanner/skanner.htm
Digikaamera
Optiliseks sisendseadmeks on ka digitaalsed kaamerad ehk digikaamerad.
Needki edastavad kujutise arvutisse, kus vastav tarkvara teisendab selle
pildiks.
Digitaalkaameraid on nagu tavalisigi kaht liiki - fotokaamerad ja videokaamerad.
Tavalistest erinevad digikaamerad aga sellepoolest, et pilt salvestatakse
spetsiaalsesse mälumoodulisse ja on loetav arvuti abil. Digifotokaamera
suureks plussiks võrreldes tavalisega on tema kasutamise odavus.
Pole vaja filmi ilmutada, pilte ilmutada, ebaõnnestunud pildid saab
kohe kustutada jne. Kuid digikaamera on võrreldes tavalisega mitmeid
kordi kallim.
Digivideokaamerate üheks eriliigiks on veebikaamerad, mis
on kogu aeg arvutiga ühendatud ja edastavad kujutise otse arvutisse.
Digikaamera kujutise kvaliteet sõltub kaamera omadustest ning
selle mälu mahust.
Printerid
Printer on arvuti kirjutav välisseade, s.o. seade, mis
trükib arvutis oleva teksti või graafilise kujutise paberile,
kilele vms. andmekandjale. Printereid on mitut erinevat tüüpi,
millest levinumad on järgmised kolm:
Epson maatriksprinter LQ-870
24 nõela võimaldab lisaks originaalile trükkida 3 koopiat hind 12957.- kr |
Epson tindiprinter Stylus Color Photo 890
A4, 2880x720dpi, 9,6 lk/min hind 4444.- kr |
Epson laserprinter EPL-N1600 |
Printerite kõrval võimaldavad andmetest püsikoopiaid luua ka plotterid – seadmed kahemõõtmeliste kujutiste moodustamiseks paberile või muule andmekandjale. Plotter võimaldab sule abil tõmmata ka pidevaid jooni. Kasutatakse enamasti tehniliste jooniste ja kaartide tegemisel (näit. ehitiste projektid).
Lisaks loe Internetist:
http://www.paideyg.ee/arvutiriistvara/
http://arvutiweb.ee/seadmed/lisaseadmed/printer/printer.htm
http://arvutiweb.ee/seadmed/lisaseadmed/printer/plotter.htm